Na Trojáku – Obřany – Tesák – Kelčský Javorník – Šaumburk – Rajnochovice – Na Trojáku

Tak jsme se konečně dočkali. Štěňata jsou již u svých nových majitelů a my můžeme vyrazit na dlouho očekávaný, první jarní trek. Po zralé úvaze, čím tento rok zahájíme, nám přišlo jako nejlepší řešení, dvoudenní přechod Hostýnských vrchů.

Od našeho bydliště, to máme něco málo přes hodinku jízdy autem. Jako výchozí a zároveň i návratový bod, jsme zvolili parkoviště u hostince Na Trojáku. Po zaparkování nasazujeme batohy a ono ejhle, po více než 20 letech používání se objevila první závada na výstroji, praskla bederní přezka. Sice velká nepříjemnost, ale dá se přežít. Po dořešení nepříjemnosti, vyrážíme po modré turistické značce a NS (naučné stezce) Tesák směr k rozcestníku U Češků. Cestou míjíme pěkně zaparkované auto, které majitel zaparkoval pravděpodobně před několika desítkami let, viz. foto. Po zhlédnutí této místní rarity pokračujeme k dalším rozcestníkům – Pod Křížkem – U Tří kamenů – Holý Vrch – Klapinov, tady sundáváme bágly, jsou zde pěkné výhledy na okolní krajinu. Za sebou máme prvních sedm kilometrů a cesta až zde měla spíše rovinatý charakter s minimálním převýšením. Po relaxační hodince, kde se pokoušíme fotit naši fenu v pohybu (celkem se daří), kmitáme po červené TZ na zříceninu hradu Obřany. Čeká nás dnešní první “ dokopec“. Z hradu toho moc nezbylo, pouze cca 15 metrů obvodového zdiva. Z informační tabule jsme vyčetli, že hrad byl postaven někdy před rokem 1365 Bočkem z Kunštátu. Hrad však vystavěl bez svolení moravského markraběte, který se obrátil na svého bratra císaře KarlaIV a ten nařídil jeho zbourání. Došlo však pouze k pozastavení dalších prací. Obřany byly definitivně opuštěny někdy v období husitských válek. Ze zříceniny se vydáváme zpět, asi necelý půl kilometr k rozcestníku Rožnovjačka a pak kolem pramene Táborského a Ondruškového až k rozcestníku Kozlůvky. Od tohoto bodu jdeme po žluté TZ asi čtyři kilometry, kolem Máchovy studánky k turistické chatě Tesák. Dáváme zelnou polévku, zapíjíme jedním pivkem a vyrážíme pomalu k cíli dnešního dne a to je nově postavená rozhledna na Kelčském Javorníku. Pokračujeme stále po žluté TZ na vrchol Čerňavy, kde jsme se poprvé ten den skutečně zapotili. Následuje Jehelník, od kterého odbočujeme na zelenou TZ a míříme k rozhledně na Kelčském Javorníku a zároveň i k nejvýše položenému bodu celého treku v nadmořské výšce 865m. Je 19 hodin a jsme na místě. Rozhledna se nám skutečně líbí (foto v úvodu článku a fotogalerii na konci). Působí na nás impozantním dojmem a ta kombinace kovu a dřeva, prostě paráda. Po 30 minutové kochačce, scházíme dál po zelené TZ a hledáme místo na bivak, což se daří. Byl to pohodový den, svítilo sluníčko a našlapáno za dnešek máme asi 21 KM. Noc byla naštěstí teplá, ale ten datel co se rozhodl léčit strom pod kterým jsme spali, to byl fakt …. Ráno jsme si pospali a z fleku vyrazili až po deváté. Pokračujeme po zelené TZ ke zřícenině hradu Šaumburk, kde k našemu zklamání nacházíme pouze informační tabuli o historii hradu, ale pozůstatky bohužel žádné (třeba jsme jenom slepí). Poté scházíme ze zelené TZ a polní neznačenou cestou míříme do Rajnochovic na terasu hotelu Polom, na ranní kafíčko. Až tam budete, dejte si BertíkaJ, výtečný zákusek ke kávě. Z Rajnochovic pokračujeme kolem pěkného kostela po červené TZ. Míjíme Kuželův památník (letec, který v daném místě havaroval, když letěl pomáhat bojovat na SNP) a docházíme na vrchol Klínec. Ale byla to pořádná „krpa“ na danou lokalitu, převýšení 270 metrů. Dále uhýbáme z červené TZ na polní cestu ( zkratku) která nás napojí na zelenou TZ, po které půjdeme až do cíle celého treku. Příjemná závěrečná část, je okořeněná pěkným výhledem na krajinu u rozcestníku Bludný a asi o kilometr později, rozhlednou Maruška, od které již scházíme k parkovišti u chaty Na Trojáku.